Tags

, , , , , , , , , , , , , ,

Voor de raampjes in deze zelfgemaakte dubbele kaarten gebruikt Nienke een doorzichtig kaart-zakje. Dat geeft een leuk ruimtelijk effect!

Een dubbele kaart met een raampje geeft een ruimtelijk effect

Wat zijn die doorzichtige kaartzakjes toch handig! Een tijdje geleden schreef ik hoe je deze zakjes kan gebruiken voor de “doorzichtige-zakjes-kaart” en liet ik andere opties zien voor de kerstversie hiervan. We vinden het geweldig om jullie creaties te bewonderen, geïnspireerd op onze blogs. De “kaartzakpoststukken” hebben we ook regelmatig voorbij zien komen op Instagram en we deelden een paar van die foto’s in ons honderdste blogje. Veelal worden de doorzichtige zakjes gebruikt als hoesje om  een envelop of kaart. Ze geven extra versteviging en bescherming en zijn handig als jasje tegen de regen. En wat staat het leuk als je er wat confetti, uitgeponste figuurtjes of glittertjes in stopt! Maar je kan ze ook gebruiken als raampje ín een kaart:

kaartbinnenkantJe kan hiervoor een kaart gebruiken die éénmaal dubbel is gevouwen, maar ik maakte een kaart die uit drie delen bestaat. Zo heb je aan de binnenkant nog genoeg ruimte om een boodschap te schrijven. Op de foto hierboven zie je de drie delen. Helemaal links is de voorkant en de twee rechter delen kan je beschrijven. Omdat je de rechter flap dicht vouwt, zie je de tekst niet als de kaart dichtgevouwen is.

kaartvouwenMeet je papiertje op en deel het door drie. Zo weet je precies waar je de vouwen moet maken. Denk er wel aan dat je kaart kleiner wordt als je deze in drie delen vouwt! Als je een vel papier van A4-formaat gebruikt, blijft er maar een klein kaartje over. Een A4-vel op deze manier gevouwen is ook heel lang. Daarom heb ik er voor deze kaart een stuk afgesneden. Daarna tekende ik met potlood een hartje op de linker flap en sneed deze met een mesje uit. Je kan natuurlijk ook voor andere vormen kiezen: vierkant, ovaal, rond, enz. Of een vorm die mooi bij je thema past, bijvoorbeeld de vorm van een fles als je themapost maakt over flessenpost!

kaartbinnengevouwenAls je de rechter flap dichtklapt kan je daar een mooi plaatje opplakken. Deze afbeelding zie je als je door het “raampje” kijkt.

afwerkenAchter het “raampje” plak je de doorzichtige kaartzak. Deze zakjes zijn in verschillende formaten te koop. Ruchama schreef een handig blogje over de verkooppunten. Hierin vind je een handig overzicht van verschillende (web-)winkels, formaten en prijzen. Met een paar kleine stukjes plakband zit het zakje al goed vast, maar je kan het ook nog afwerken. Gebruik bijvoorbeeld gekleurde tape of plak er een stuk papier (met dezelfde uitsnede) overheen.

kaartvoorkantBij deze kaart heb ik met witte watervaste stift een tekst op het doorzichtige zakje geschreven en de kaart verder heel simpel gelaten. Kijk in het blogje van Ruchama over witte stiften die goed blijven zitten op het plastic. Op een grotere kaart met een groter raampje is zelfs ruimte voor uitgebreidere “Handlettering“. Schrijf eerst de tekst en strooi daarna pas de confetti of glitters erin om gehobbel te voorkomen.

uilVoor een vriendin die uilen spaart, maakte ik deze kaart. Het plaatje van een uil komt uit een magazine en deze plakte ik voorop de kaartzak. Als je de afwerking belangrijk vindt is het mooier om het plaatje eerst op effen papier te plakken zodat de letters op de achterkant niet meer zichtbaar zijn als je de kaart openklapt.

hertjeBij deze kaart plakte ik een gouden kitsch lijst en strik (allebei uit een tijdschrift geknipt) op de voorkant. De maat en vorm van de uitsnede werd bepaald door het plaatje van het gouden lijstje. Ik koos voor een plaatje van een hert, maar je zou natuurlijk ook een leuke foto van de ontvanger achter het raampje kunnen plakken (en een snorretje voorop tekenen, hihihi).

Ga jij ook een kaart met een raampje maken? We vinden het altijd leuk om je creaties te zien of je mening te horen! Je mag ons mailen, je foto delen op onze Facebook pagina of zet het op Instagram met de hashtag #postfabriek .

Veel postplezier!

Lieve groetjes, Nienke.