Vanmiddag kregen we een mailtje van radio 5. Ze wilden aandacht besteden aan de post in de uitzending van het radioprogramma Bert op 5 van NPO Radio 5. Dit naar aanleiding van het nieuws vandaag dat de post weer duurder wordt. Radio 5 was op zoek naar liefhebbers en kenners van de post om een kort telefoongesprek mee te hebben over deze ontwikkeling. En vroegen zich af of wij dat leuk zouden vinden en hiervoor tijd hadden. Kim en Ruchama waren allebei aan het werk en niet in de gelegenheid om te bellen. Dus Nienke nam de taak op zich en belde met Bert Kranenbarg! Ben je nieuwsgierig naar hoe het radio-interview ging? Nienke deelt haar ervaring in dit blogje. Ook kan je de uitzending terugluisteren.
Voorgesprek
Voordat ik Bert Kranenbarg zelf sprak, heb ik twee verschillende vrouwen gesproken. Eerst had ik een soort voorgesprek waarin werd gekeken of ik ook werkelijk in de uitzending zou komen. En een paar minuten later werd ik gebeld om dat te bevestigen. Er werden een paar dingen aan me uitgelegd en ik werd kort voorbereid op het gesprek. Om ongeveer kwart over vier zou ik gebeld worden voor het gesprek dat live op de radio kwam. In de tussentijd probeerde ik een kamertje boven geluiddicht en wat koeler te maken. Met een hittegolf in Nederland en buurkinderen met vakantie was dat even een uitdaging. Terwijl ik net even op de WC zat, werd er opnieuw gebeld. Het maakte me even wat zenuwachtig… zou het gesprek toch eerder plaatsvinden? Gelukkig was het alleen om te controleren of ze de juiste naam hadden opgeschreven. En had ik nog even tijd om me voor te bereiden.
De uitzending
Om ongeveer kwart over vier was ons gesprek ingepland. Iets daarvoor werd ik al gebeld door één van de vrouwen die ik daarvoor ook al had gesproken. Heel kort werd er doorgenomen hoe het ongeveer zou gaan. Daarna kon ik nog even meeluisteren met het liedje dat op dat moment werd gedraaid en de headlines die de presentator oplas, zoals me was uitgelegd. Vanaf dat moment begon mijn hart in mijn keel te kloppen en voor ik het wist, was ik in de uitzending!
Het fragment
Je kan de uitzending terugluisteren via deze link:
https://www.nporadio5.nl/bertop5/gemist/audio/323681/post-versturen-weer-duurder
Helaas bleek de verbinding tijdens de uitzending niet zo goed en hoor je veel ruis door mijn stem heen. Waar dat precies aan lag is niet duidelijk, want het voorgesprek ging immers goed. Gelukkig kan je me wel verstaan.
De prijsverhoging
Toen we vanmorgen het nieuwsbericht zagen, schrokken we een beetje, want opnieuw mag PostNL de tarieven verhogen. De hoge prijsstijging vinden we te gek voor woorden. Het teruglopende aantal brieven zorgt steeds voor de prijsverhoging. En daarentegen zorgt de prijsverhoging opnieuw voor een teruglopend aantal brieven. Wanneer stopt dit? Hoe stoppen we dit? We vinden het namelijk erg verdrietig dat post niet meer voor iedereen betaalbaar én bereikbaar blijft. Want niet alleen de postzegels worden duurder, er verdwijnen daarnaast ook brievenbussen! En dat dit soort nieuwsberichten ook nog eens voor een negatief gevoel bij het versturen van post zorgt, vinden we zonde! We kiezen er daarom voor om zelf onze boosheid los te laten. Onze liefde voor post is veel te groot om daar zo’n rotgevoel aan op te hangen.
Liefde voor post
Post is zo’n prachtig, uniek en persoonlijk communicatiemiddel. Dat mag niet verloren gaan. Digitale berichten zijn misschien sneller, maar juist het persoonlijke stukje aandacht maakt post als communicatiemiddel uniek! Dat fijne gevoel willen we graag vasthouden en doorgeven! Daarom proberen we de teleurstelling en de boosheid rondom het nieuws om te zetten in actie! Wat kunnen we doen?
Keuzes
De postzegel wordt steeds duurder en digitale berichten zijn gratis en snel. Toch geloven wij dat die snelle, nieuwe, goedkope middelen het speciale gevoel van échte post niet kunnen vervangen. We kiezen ervoor om ze naast elkaar te gebruiken. Als iemand met liefde iets voor je maakt en met aandacht iets voor je schrijft, voelt dat als een cadeautje! Voor ons is een handgeschreven bericht daarom nog steeds elke cent van een postzegel waard!
We geven graag een tegengeluid: Blijf mensen raken met je mooie post!
Lieve groetjes,
Ruchama, Kim en Nienke
Smurfigeknutselfan said:
Jullie hebben groot gelijk. Ik hoorde het bericht vandaag ook, net nu ik wilde gaan snail-mailen!. Maar post versturen en ontvangen is zo leuk. Je geeft er liefde en aandacht mee door. Dat de post maar iets speciaals gaat verzinnen voor vaste schrijvers/verstuurders. Bv dat wanneer je meer postzegels ineens koopt je korting krijgt.
Maar ik blijf zeker post sturen, het is veel te leuk.
postfabriek said:
Dankjewel voor je alle positiviteit in je reactie! Doet ons goed om te lezen dat jij ook post blijft sturen… op die manier gaat post niet verloren! Wie weet komt er een goede oplossing en wordt het de verstuurders makkelijker gemaakt.
Marloes said:
Wat een leuk interview Nienke! Je hebt je liefde voor post mooi beschreven en in elk geval de
presentator overtuigd! Super gedaan, en dat live. Knap hoor!
postfabriek said:
Hartelijk dank voor je lieve reactie en bemoedigende woorden, Marloes! Doet me goed om te horen dat mijn liefde voor post overkwam en dat je begrijpt dat zo’n gesprek live best pittig is. En dat stukje waarin de presentator een beetje ‘ontdooit’ geeft mij ook een goed gevoel!
Lieve groetjes,
Nienke
Saskia B said:
Leuk gesprek Nienke.
Jammer idd van de slechte geluidskwaliteit, maar de strekking was volkomen duidelijk.
Echte Post Moet Blijven!
postfabriek said:
Dankjewel voor je reactie en de complimenten, Saskia!
Mieke said:
goed interview!
postfabriek said:
Dankjewel, Mieke!
Mijke said:
Leuk dat hier aandacht voor was, ik heb het net terug geluisterd. Wel jammer dat je niet meer vertelt over waardoor die emotie in handgeschreven post zit. Het gaat juist om het persoonlijke wat de digitale post mist: het handschrift, de manier van versieren van een kaart of brief, dat je de moeite voor iemand wilt nemen om naar een brievenbus te wandelen, etc. Dat had nog best in het interview gepast qua tijd. Verder top hoor, ik ben ook erg van de slowmail. Echte post is gewoon super! 🙂
postfabriek said:
Dankjewel voor je reactie, Mijke. Natuurlijk had ik nog veel meer over post willen vertellen. Tijdens het interview lag er een lijstje met steekwoorden voor me waar nog meer op stond dat ik ter sprake had willen brengen. Er waren maar 3/4 minuten gepland voor dit gesprek en het was live. En zoals Bert zei, was de verbinding op dat moment niet goed, waardoor ze het gesprek niet te lang wilden laten duren. Op zo’n moment ben je afhankelijk van de vragen van de interviewer en hoe het gesprek verloopt. Voor je het weet, wordt het al afgerond. We zijn zelf al heel blij met de aandacht die het heeft gehad. En wie weet wat dat brengt!
Maureen said:
Hoewel ik het schandalig vind dat de postzegel volgend jaar weer duurder wordt, blijf ik toch brieven schrijven en post versturen hoor. Het is volgens mij tegenwoordig ook meer van “Postzegel weer duurder, dus gaan we helemaal niks meer versturen” wat meer regel is. PostNL snijdt zich daarmee in de vingers. De komst van Sandd met hun goedkopere zegel werkt daar ook aan mee. Ik denk dan maar, dat ik toch echt niet voor een euro mijn brief zelf kan bezorgen. En in het versturen ben ik wel wat selectiever geworden. Altijd maar van alles versturen naar anderen, die nooit iets zelf terug sturen? Prima, maar voor die personen houdt het dan ook voor mij op. Hou namelijk niet van eenrichtingsverkeer.
postfabriek said:
Wat een prachtige reactie, Maureen. Dankjewel daarvoor!
Doet ons goed om te lezen dat jij ondanks de tariefverhoging toch post blijft versturen. Geloof dat we er op dezelfde manier naar kijken en mee omgaan.
Lieve groetjes, Nienke.
Pingback: Post in het nieuws - Postfabriek