Tags
de kracht van post, echte post, post, post in het nieuws, tariefverhoging, verdwijnende brievenbussen
De afgelopen dagen was post weer veel in het nieuws. Ik scrolde langs artikelen op verschillende social media, zag het op het nieuws en las het in de krant. Dit waren geen verhalen over de kracht van post, maar het was nieuws over verdwijnende brievenbussen en de aangekondigde tariefverhoging van PostNL. En ik merkte wat dit nieuws deed: het gaf een negatief gevoel aan het begrip post. En dat is zo jammer!
Radio 5
Hoe erg is het als post verdwijnt?
Deze golf aan berichten, reacties en gesprekken begon bij mij met een mailtje van radio 5. Aan het begin van die dag had ik al wel wat koppen van nieuwsberichten voorbij zien komen, maar nog niets uitgebreid gelezen. Toen het mailtje kwam, ben ik het nieuws gaan lezen en heb daarna de schrijfster van het mailtje gebeld. En zo kwam het dat ik een paar uur later met Bert Kranenbarg belde en dat gesprek was live op de radio te horen. Het duurde een paar minuten en er was enige druk om binnen die tijd een boodschap over te brengen en ook nog goed naar elkaar te luisteren. Ik ging mee in de snelheid en het vloog voorbij. Achteraf bedacht ik wat ik nog meer had willen vragen en wilde delen met de luisteraars van radio 5.
Bert vroeg bijvoorbeeld:’Hoe erg is het als post verdwijnt?’ Hij gebruikte een koets en een auto als voorbeeld. Dit voorbeeld bleef in mijn gedachten hangen. Ook deelde hij zijn postadres naar aanleiding van zijn vraag over vakantiekaartjes. Toen ik de daaropvolgende dagen opnieuw berichten las over verdwijnende brievenbussen en de tariefverhoging van PostNL, besloot ik te gaan schrijven. Geen digitaal bericht, maar een échte brief speciaal voor Bert.
Snelle auto of Wandelen?
In mijn brief kon ik de tijd nemen om in te gaan op zijn koets/auto-vergelijking. Ik geloof dat Bert daarmee duidelijk probeerde te maken wat in zijn ogen het verschil is tussen post en digitale berichten. Ik vertelde hem dat ik het anders ervaar en post niet zou willen vergelijken met auto’s en koetsen. Voor mij is het meer een keuze: wil ik gaan wandelen of pak ik de auto? Zo maakte ik ook de keuze om Bert een échte brief te sturen in plaats van een e-mail naar de redactie.
Snelle berichten
Vaak wordt er automatisch aangenomen dat ik als postliefhebber tegen de nieuwe, snellere manieren van communicatie ben. Maar dat is niet aan de orde. Ik heb ook Whatsapp op mijn telefoon geïnstalleerd en vergeet niet dat ik met twee andere postliefhebbers een website beheer! We delen daarop onze liefde voor post, maar maken daarnaast ook gebruik van Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest en ga zo maar door! Die nieuwe manieren zijn ideaal om snel (meerdere) mensen te bereiken. Als ik ergens snel wil zijn, kies ik ook voor een auto in plaats van en koets.
Wandeling
Ik vind het vaak ook heel erg belangrijk om de tijd ergens voor te nemen en iets met volle aandacht te doen. Daarom wandel ik bijvoorbeeld graag. Wandel jij weleens? Is het jou ook opgevallen dat je dan meer van je omgeving ziet? Door de tijd te nemen voor je route als je lopend gaat, zie je meer details. Bovendien kan je ook zomaar stil gaan staan om ergens aandacht aan te geven. Als we alleen nog maar met de auto zouden gaan, zien we dát dan nog? Als we onze gedachten, gevoelens en belevenissen alleen nog maar delen in snelle berichten, nemen we dan nog wel de tijd om naar onszelf en anderen te luisteren?
Post
Post is voor mij een aandachtige manier van naar het leven kijken. Een tastbaar stukje aandacht. De tijd voor iemand nemen. Met liefde een kaartje uitzoeken. Met aandacht een brief schrijven. En zelfs het posten van een brief doet iets met me, ik verheug me! Ik vind het zo fijn om iets voor iemand te maken en zo mijn liefde te uiten. Weten dat iemand de volgende dag verrast zal worden door een envelop in de bus of op de mat, geeft me een heel warm gevoel. Een bericht dat tastbaar is, dat je kan koesteren, iets dat iemand speciaal voor jou heeft gemaakt! Geen kwestie van selecteren, kopiëren, plakken en versturen door een druk op de knop. Nee, echt speciaal voor jou geschreven! Iemand heeft aan jou gedacht en heeft heel bewust de tijd genomen en heel bewust de woorden gekozen. Post is zo’n persoonlijke, liefdevolle manier om iets met iemand te delen!
Herinner je je het laatste appje dat je kreeg? Wat voor gevoel gaf die notificatie op je beeldscherm? En denk nu terug aan de laatste envelop met persoonlijke post die je ontving. Hoe voelde dát?
Natuurlijk had ik een mail naar de redactie kunnen sturen. Het was sneller geweest. Dat had minder tijd en moeite gekost. Ik had het zelfs met één hand kunnen typen terwijl ik in de rij voor de kassa stond! Maar nee, ik koos er heel bewust voor om mijn favoriete pen en papier te pakken en om de situatie geschikt te maken om ononderbroken te kunnen schrijven, met volle aandacht. Ik heb de tijd genomen om te bedenken wat ik hem wilde vertellen en hoe. En maakte een persoonlijke verpakking voor mijn woorden.
Luxe-artikel of cadeautje
Iets wat ik als ontvanger van post zo waardeer is dat persoonlijke post geen haast heeft. Tussen alle snelle berichten is échte post voor mij zo’n verademing! Daarom noem ik post een cadeautje of luxe-artikel. Zo voelt het ook echt! Natuurlijk maakt post me nieuwsgierig en vind ik het soms moeilijk om te wachten op een moment dat ik het kan lezen. Maar daarin zit ook het verheugen op het bundeltje aandacht dat je op jouw zelfgekozen moment mag beleven. Je mag de tijd nemen om de boodschap binnen te laten komen en zo vaak lezen als je wil. Een week later kan een handgeschreven boodschap je ergens aan herinneren. Zelfs vele jaren later kan een brief je door de tijd laten reizen en de woorden je opnieuw raken en iets vertellen. Eigenlijk zijn alle persoonlijke brieven en kaarten die met aandacht zijn geschreven een soort liefdesbrieven. Het tastbare bewijs voor de ontvanger dat je de moeite waard bent om je zielenroerselen mee te delen. En dat is voelbaar!
Geschiedenis
Hieronder zie je een citaat van Simon Garfield. Het komt uit zijn boek Ode aan de brief.
Brieven kunnen ons leven vergroten. Ze brengen motieven aan het licht en verdiepen onderling begrip. Ze leveren bewijzen. Ze veranderen levens en herschrijven de geschiedenis. Ooit draaide alles in de wereld om het tijdig bezorgen van brieven: brieven waren de smeerolie van menselijke interactie, de vrije ruimte voor ideeën, de stille geleiders van het waardige en het bijkomstige, van hoe laat we zouden komen eten, van het verslag van de prachtige dag die we hadden gehad, van de grootste vreugdes en het diepste liefdesverdriet. Het moet welhaast onmogelijk geleken hebben dat het belang ervan ooit weggewuifd of weggevaagd zou kunnen worden. Een wereld zonder brieven zou beslist een wereld zonder zuurstof zijn.
Wist je dat we door handgeschreven berichten een heleboel over onze geschiedenis weten? De stukjes papier werden gekoesterd en bewaard. En toen ze vele jaren later werden gevonden, werd dat het tastbare bewijs van ons emotionele bestaan! Er worden soms nog hele dorpen ontdekt, voorwerpen gevonden en botten opgegraven. Maar hoe we in die dorpen leefden, van mensen gehouden hebben, door diepe dalen gingen, moeilijkheden overwonnen en ál die andere dingen die ons menselijk maken weten we omdat iemand deze zielenroerselen heeft opgeschreven. Dat is van groot belang en mag zeker niet verloren gaan!
Persoonlijk
Omdat het voor mij toch wel een bijzonder gesprek was, heb ik het fragment een paar keer teruggeluisterd. Mijn favoriete stukje is het moment waarop Bert persoonlijk werd. Hij vertelde over de uitnodiging die hij had ontvangen en deelde wat het met hem deed. De emotie die even in zijn stem te horen was, raakte me.
Negatieve lading
In de dagen na het interview kwamen de verdwijnende brievenbussen en de tariefverhoging meerdere keren ter sprake. Zo maakte ik bijvoorbeeld kennis met vrienden van vrienden op een bruiloft. We vertelden elkaar over onze passies en natuurlijk vertelde ik over post. Zo merkte ik opnieuw wat voor veel mensen het begrip post is. De eerste link die er wordt gelegd zijn namelijk de berichten over post in het nieuws. En dat zijn berichten met een negatieve lading. Dus nog voor ik verder kon vertellen over de kracht van post en waarom ik er zo van hou, ging het eerst over te dure postzegels, het onbegrip over brievenbussen die onvindbaar waren en het gemak van een snel appje. Soms waren het vluchtige gesprekken die werden onderbroken en daardoor niet verder dan die eerste link met post kwamen. Terwijl dat zo niet mijn gevoel bij post is! Als dát is wat post is, zou ik er toch ook niet zo van houden?
Postkriebels
Gelukkig gingen sommige gesprekken verder dan die eerste negatieve gevoelens bij post. De emotie die ik in de stem van Bert hoorde, zag ik nu terug in stralende ogen van mensen die terugdachten aan een brief van een dierbare of de keer dat ze verrast werden door een kaartje tussen de acceptgiro’s. ‘Oja! Dát is post! Zo voelde dat!’ En dacht aan deze uitspraak van Maya Angelou.
I’ve learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.
gemeenschappelijke Vijand?
De verdwijnende brievenbussen en de tariefverhoging van PostNL maken het postliefhebbers erg moeilijk. Voor sommige mensen is een velletje postzegels een te grote uitgave of de dichtstbijzijnde brievenbus te ver. Zo vertelde een vriendin me pas nog hoe erg ze de kaartjes van haar moeder mist. En dat ze die niet meer krijgt omdat de brievenbus die ooit dichtbij stond, is verwijderd. Voor de moeder van die vriendin is een andere brievenbus te ver. En ze wil niemand tot last zijn, dus vraagt ze ook de buren niet om de kaartjes voor haar te posten. Het ís heel verdrietig dat post versturen minder bereikbaar wordt. Maar de berichten over deze veranderingen zorgen ook nog voor iets anders: veel mensen hebben nu een negatieve associatie bij het woord post. En daarmee raken de fijne herinneringen eraan in de vergetelheid.
Op onze Facebook-pagina heb ik enkele nieuwsberichten over de duurder wordende postzegels gedeeld en wat denk je? Daarop kregen we meer reacties dan op de mooie berichten over post! In veel van die reacties was de woede voelbaar en ik zal je heel eerlijk zeggen dat het niet prettig voelde. Begrijp me niet verkeerd, ik snap het gevoel van onmacht dat dit nieuws oproept, maar wil je graag bewust maken van wat het doet. Daarom deel ik graag een fragment uit Verlangen naar verbinding van Brene Brown.
Als we uitzoomen van ons persoonlijke leven naar de politieke en ideologische cultuur waar we nu in leven, zou ik willen betogen dat de mensen met wie we op de bank zitten te roddelen vaak niet de mensen zijn met wie we ons onlosmakelijk verbonden voelen of met wie we een diep gevoel van gemeenschappelijkheid delen. We hebben ons gewoon aangesloten bij mensen die een hekel hebben aan dezelfde mensen als wij. Dat is geen verbondenheid. Dat is: je bent voor ons of je bent tegen ons’. Dat is de band van de gemeenschappelijk vijand.
De band van de gemeenschappelijke vijand is gespeelde verbinding en het tegenovergestelde van er echt bij horen. Als onze band met anderen simpelweg bestaat omdat we een hekel hebben aan dezelfde mensen, dan ervaren we vaak een intense intimiteit en directe bevrediging. Het is een gemakkelijke manier om woede af te reageren. Het is echter geen voedingsbodem voor echte verbondenheid. Het is een brandstof die heel heet wordt, snel verbrandt en een spoor van vervuilende emoties achterlaat.
In hetzelfde hoofdstuk schrijft Brene Brown ook iets over social media.
Ik ben tot de conclusie gekomen dat de manier waarop we met de sociale media omgaan lijkt op de manier waarop we met vuur omgaan. Je kunt ze gebruiken om jezelf warm te houden en te koesteren of je kunt er je huis mee afbranden. Het hangt allemaal af van je intenties, je verwachtingen en je vaardigheden om te kunnen checken of wat er staat reeel is.
Fijne kaartjes over post
De afbeeldingen die ik voor dit blog heb gebruikt zijn kaarten die in verschillende winkels te koop zijn. Als je op een onderschrift klikt, kom je automatisch bij het verkooppunt terecht. Wil je nog meer van dit soort fijne kaartjes zien? Ik verzamel ze in een speciaal mapje op Pinterest. Wil je meer lezen over de kracht van post? Als je in de rechter balk voor de categorie de kracht van post kiest, zie je ze verschijnen.
Dankbaar
We vinden het heel fijn dat radio 5 ons benaderde en zo een podium gaf om onze liefde voor post te delen. Daar zijn we dankbaar voor. Wij begrijpen dat de nieuwsberichten over post je heel onzeker kunnen maken en dat het als een bedreiging kan voelen. We kiezen ervoor om niet te gaan wijzen en haten: we willen onze liefde voor post blijven delen en koesteren. Samen vinden we andere manieren voor de beren op de weg!
Lieve groetjes,
Nienke
PS Weet je wat Bert deed nadat hij mijn brief had gelezen? Hij ging toch een stukje met de koets…
Silvia said:
Goedemorgen Nienke,
Wat heb jij dit mooi geschreven, ik denk er ook zo over. Ik kan ook zo genieten van een kaart maken, een brief schrijven of alles wat met post te maken heeft. Genieten van een wandeling, een mooie plek of zomaar. We gaan zo snel, je omschrijft het mooi het herinneren van het laatste appje of een mooie brief. En idd dat appje was een van de vele…… En die mooie brief staat te shinen in een mooie houder op de kast. Thanks fijne dag voor jullie 😎❤️
postfabriek said:
Goedemorgen Silvia,
Dankjewel voor je fijne reactie en je compliment. Voelbaar dat we die bijzondere momenten van elkaar herkennen. Ruchama, Kim en ik schrijven nu al ruim vijf jaar over onze liefde voor post en ondervinden steeds weer hoe uniek deze vorm van contact is en raken er niet over uitgeschreven. Wat een geluksvogels zijn we dat we dat mogen ervaren, he? Post omvat zoveel meer dan het tastbare stukje dat je ontvangt! In jouw reactie raak je dat ook aan, prachtig!
Wens jou ook een fijne dag.
Lieve groetjes,
Nienke
Ageeth Mooij said:
Mooi geschreven en de citaten zijn ook prachtig. Met echte post gaat een stukje van je hart mee!
postfabriek said:
Dankjewel voor je reactie en fijne compliment, Ageeth! En jaaaa, heel mooi gezegd! Met echte post gaat inderdaad een stukje van je hart mee. Als ik dit soort uitspraken lees, voel ik me altijd een enorme bofbips. Zo dankbaar dat ik nog echte post kan uitwisselen!
Anne said:
De kracht van herhaling.
postfabriek said:
De kracht van een kusje: X (smak!)
Corien said:
Hallo Nienke
Weer een mooi stuk geschreven, chapeaux!!
Ik ben het 100 % met je eens en stuur zelf graag kaartjes.
Wel wat bewuster tegenwoordig….een vriendin die wel een bemoediging kan gebruiken…..een ander die ernstig ziek is….etcetera….
Een fragment uit je bovenstaande stukje, zette me aan het nadenken.
De post van een moeder die niet meer komt omdat de brievenbus weg is….
Ik weet enkele plaatsen waar bij de receptie (of bedenk zelf een plekje) een leuke eigengemaakte brievenbus staat. Daar kunnen bewoners hun post in doen. De receptioniste of andere medewerkers zorgen ervoor dat de brieven/kaarten/zeg maar “cadeautjes”…..in een ‘echte’brievenbus gepost worden.
Misschien breng ik nu andere mensen op een idee?
Zodat ook je moeder/oma haar post kan blijven schrijven èn versturen!!
Hoe mooi is dat!
postfabriek said:
Hoi Corien,
Wat fijn dat je de tijd neemt om zo’n uitgebreide reactie achter te laten. En hartelijk dank voor je mooie compliment!
Vorige week zei een vriendin dat meer dingen duurder worden. Fruit en benzine bijvoorbeeld. Dat dwingt je om bewuste keuzes te maken. Een zuinige auto in plaats van een slurper en wat vaker de fiets pakken. Of seizoensfruit kopen op de markt. En zo is het bij post ook. Jij noemt prachtige voorbeelden.. je kan inderdaad een bewuste keuze maken wat de gelegenheid betreft. We kunnen daarnaast meer tijd nemen voor de boodschap in de kaart. Als we een persoonlijke boodschap in een kaart schrijven, benutten we die ene postzegel al op een andere manier dan alleen ‘gefeliciteerd!’ en de naam van de afzender.
Je brievenbustip is een hele mooie! Een prachtig voorbeeld van hoe we elkaar kunnen helpen! Dit soort reacties zijn heel fijn. Wie weet heb je al wat andere lezers geïnspireerd! Bij gebrek aan een receptie kunnen we zélf opmerkzaam zijn. ‘Buurvrouw, ik zag dat onze vertrouwde brievenbus er niet meer staat. Het is voor mij een kleine moeite om op weg naar mijn werk langs een andere te fietsen. Kan ik iets voor u posten?’
Lieve groetjes,
Nienke
Hilde said:
Ik vind post ook net zoiets als koken en bakken zonder pakjes, zakjes en voorgesneden producten. Iets wat met zoveel liefde, aandacht en tijd is gemaakt, dat proef je, ruik en voel je! Net als post! Het maakt dat je je toch net wat meer bijzonder voelt dat je daarin mag delen. Het maakt mij een blijer mens.
postfabriek said:
Wat een prachtige vergelijking, Hilde! Post valt inderdaad niet onder fastfood. Het is een voedzame maaltijd, met liefde bereid! En ja, dat is heel bijzonder. Ik voel me ook zó dankbaar dat ik deze prachtige, unieke vorm van contact nog in mijn leven heb. Hartelijk dank voor je fijne reactie.
Lieve groetjes,
Nienke
José said:
Wat heb je dat prachtig verwoord ! Het citaat van Brené Brown vind ik ook heel mooi en krachtig trouwens. Dat is wel echt iets om over na te denken, los van post…
Ik hoop, dat iedereen deze blog leest en weer volop post gaat sturen 🙂
José said:
En wat ik er nog aan toe wil voegen… Je blogs zijn voor mij ook altijd iets om even rustig voor te gaan zitten.
Het excuus dat Bert gebruikt over tijd, hoor ik natuurlijk wel meer. Voor mij is post ook ‘prioriteiten stellen’ – ik maak er gewoon graag even tijd voor vrij, en wil daar best andere ( digitale ) dingen voor laten wachten.
postfabriek said:
Ook bedankt voor deze fijne woorden! Doet me echt goed dit te lezen!
Het excuus dat Bert gebruikt, hoor ik ook meer. En begrijp dat het zo voelt. Mensen denken vaak dat ik wel veel tijd moet hebben, omdát ik post maak. Maar ook ik heb een druk leven. Post helpt me juist om wat af te remmen en de waarde daarvan in te zien. Het gaat inderdaad om keuzes maken en nu ik weet wat de kracht van post is, weet ik waar ik voor kies. Het is zó waardevol!
postfabriek said:
Heel hartelijk bedankt voor je fijne reactie, José! Had het boek van Brené Brown net gelezen. Dit stuk maakte veel indruk op mij. Het is inderdaad krachtig! Heb het ook gebruikt in iets dat ik op mijn persoonlijke Facebookpagina heb geschreven. Het is zeker iets om overna te denken en je bewust van te worden.
Bernardine said:
Mooi verwoord Nienke!
Ook in het interview. Je opmerking dat post tegenwoordig een luxe-artikel is, ga ik onthouden, want zo zie ik het ook. Bovendien zou Post.nl die ook wel kunnen gebruiken in hun marketing 😉
En een echt kaartje van Bert! Hoe leuk is dat? Hij is een van mijn favo radiomasten 😉
postfabriek said:
Dankjewel voor je reactie én compliment, Bernadine. Het is fijn dat je dit met ons deelt. Nu post allang niet meer de enige vorm van communicatie op afstand is, kunnen we keuzes maken. Échte post is niet te vervangen. De kracht van post is heel speciaal. Voel me dankbaar dat ik weet wat het is en voelt ook echt als een cadeautje of luxe.
En jaaaa, het kaartje van Bert was een fijne verrassing!
Lieve groetjes,
Nienke
Luna said:
Wat een mooie blog weer, Nienke. Ik vind zelf, net als Bert, tijd maken voor post erg lastig. Maar dat zal wel een ontspanning dingetje zijn, want zodra het door de week druk wordt, schiet dat er ook het eerste bij in.
Hoe erg post gewaardeerd wordt, heb ik gemerkt dit jaar met mijn verjaardag. Ik had zelf uitnodigingen geschreven, vijf in totaal, en deze helemaal mooi verpakt in papier en dat in een mooie envelop met stickers etc. Een beetje als vroeger zeg maar. Allemaal vonden ze het net een cadeautje. Het leukste cadeau voor mij was dat iedereen die een kaartje had geschreven, daar meer op had gezet dan gefeliciteerd. Zo tof om te zien dat ze er tijd voor hadden gemaakt en er echt een tekst op hadden gezet, gewoon, omdat ze weten dat ik het leuk vindt. Dat was denk ik het mooiste cadeau wat ze me konden geven 🙂
postfabriek said:
Bedankt voor alle tijd en aandacht die je in deze reactie hebt gestopt, Luna! Echt hartverwarmend om te lezen welke rol post speelde rondom je verjaardag. Ik zei er hardop ‘Aaaaaaaawww’ van toen ik het las.
Ik werk aan een nieuw blog waarin ik tijd maken voor post ook noem. Die je zie je vast binnenkort verschijnen. Het is al heel goed dat je je er zo bewust van bent en opmerkt op welke momenten het er bij in schiet.
Maureen said:
Prachtig blog en hartelijk dank daarvoor! Als echte brievenschrijfster mooi en heerlijk om te lezen. Inderdaad zijn de negatieve reacties over de postzegelverhoging en verdwijning van brievenbussen niet van de lucht. Ook hier in Amstelveen verdwijnen de helft van de geloof ik 90 brievenbussen. Via een zakelijke brief kregen we te lezen waar we dan heen moesten om onze post in te gooien. Voor de wat jongere generatie te doen, maar de wat oudere…En toch blijf ik stug post versturen om alle redenen die jij in je blog hebt genoemd. Juist doordat ik niet op social media meer zit (slechts ff op geweest om daarna er bewust mee te stoppen, want dat vrat mijn beperkte energie op negatieve wijze op), kan ik mij zo heerlijk ‘verliezen’ in het schrijven, post en papier. Mijn kerstkaarten ben ik ook al aan het snijden en zo blijf ik heerlijk creatief bezig. Het voedt mij op elk mogelijk positieve manier, die je maar kunt bedenken. En wat die postzegels betreft? Die blijf ik toch wel kopen voor mijn mede-postliefhebbers, want zelfs voor een euro krijg ik zelf niet een brief ergens in het land of daarbuiten bezorgd hoor! Ik kijk uit naar de volgende blog over post, ha.
Pingback: Lakzegels II + Winactie Café Analog! - Postfabriek
Pingback: Pakketjes versturen met de nieuwe collectie van Vlinders in je buik + kortingscode! - Postfabriek