Tags
Contact Advertentie, contactadvertentie, kunstbrief, kunstbrieven, kunstproject, postproject, thema, zusterhood
Op de eerste dag van juni ontving ik een nieuwe post-oproep van Zusterhood. Het thema van deze ronde is Contactadvertentie. Ik werd uitgedaagd om vanuit eigen inzicht, smaak & discipline een kunstbrief te maken. In de envelop mag alles wat bij dit thema past en deze 3 items:
- Zoek de contactadvertentie van Zusterhood in de Volkskrant van 7 juni en voer de opdracht uit
- Beschrijf je jezelf zoals je echt bent VS hoe je jezelf zou verkopen in een contactadvertentie
- (Onrealistische) eisenlijst voor jou ideale partner.
Zusterhood
Weet je niet wat Zusterhood is? Dan adviseer ik om mijn vorige blogs over dit bijzondere postproject te lezen. In mijn eerste blog over Zusterhood kan je lezen over de oprichtster, het ontstaan, wat het is én hoe je lid kan worden. In mijn tweede blog over Zusterhood vertel ik over mijn beleving van de eerste ronde. En in dit blog kan je lezen over de derde post-ronde met het thema Contactadvertentie.
Contactadvertentie
Marieke Verlangen, oprichtster van Zusterhood, over deze derde ronde:
Ronde 3 heeft als thema: Contact advertentie. Een uitstervend medium dat toch blijft inspireren.
We zoeken elkaar liever uit in swipe swipe vleeskeuringen als Tinder. Noem ons een hopeloze
romanticus, maar wij vinden dat jammer. Met het verdwijnen van contactadvertenties gaat er een
stukje romantiek in de krant verloren. Tussen alle terreuraanslagen en rampen, die kleine regeltjes,
over mensen die zoeken naar de liefde. Er zit poëzie in, de contact advertentie heeft haar eigen taal.
Soms struikel je over haar afkortingen, soms mept ze je vulgair in je gezicht, soms laat ze je grinniken,
soms ontroert ze. Ze is zo menselijk. De aantrekkingskracht zit ook in haar mysterie. Geen expliciete foto’s
van buikspieren en duckface kusjes van de eigenaar. Het mysterie geeft ruimte voor je eigen fantasie.
Zullen we als Zusterhood zusters naast het strijden voor de briefkunst, ook een beetje knokken voor
de contact advertentie? Gooi je Tinder profiel het raam uit en maak een contactadvertentie, al is het maar
om even anders te kijken naar jezelf.
De eerste opdracht
De derde ronde begon met een speurtocht. De eerste opdracht luidt: ‘Zoek de contactadvertentie van Zusterhood in de Volkskrant van 7 juni en voer de opdracht uit.’ Het gaf mij meteen dat avontuurlijke gevoel waar ik zo van hou. Op donderdag 7 juni ging ik zo gauw ik kon op zoek naar een Volkskrant. Het eerste krantenrek dat ik tijdens mijn zoektocht tegenkwam, maakte het meteen een stukje spannender. Want de plek waar de Volkskrant had moeten liggen was leeg! Twee winkels verder en mijn missie was geslaagd; met de Volkskrant onder mijn arm liep ik nieuwsgierig naar huis.
Ik besefte opnieuw wat verheugen en verlangen met je doet én wat de charme van een contactadvertentie is. Marieke heeft gelijk: de aantrekkingskracht zit in het mysterie! Zoeken naar de eerste opdracht die in deze krant moest staan was al een avontuur en een beleving op zich, heerlijk! Na een paar keer bladeren vond ik de eerste opdracht, als contactadvertentie geschreven: ‘ZUSTER, met welke openingszinnen kan men jouw HART veroveren?’
Mijn kunstbrief
Met het fijne, spannende gevoel dat de speurtocht me gaf, ging ik aan slag. Ik probeerde mijn verwachtingen los te laten, niets te bedenken en de zoektocht door te zetten. Opnieuw liet Zusterhood me met andere ogen naar de wereld kijken en met het materiaal dat ik met die blik tegenkwam, maakte ik een kunstbrief. De ‘ouderwetse’ contactadvertenties in de krant zijn weinig kleurrijk en kort. In verband met de kosten worden de zuinige woorden zelfs afgekort. Om dat gevoel weer te geven, verpakte ik de onderdelen in een grauwe envelop. Daar stempelde ik een citaat van Rumi op, inclusief afkortingen: ‘Wat je zkt, zkt jou ook.’ In de envelop schoof ik de verschillende onderdelen die ik maakte.
Op de website van Zusterhood, onder het kopje Kunstbrieven, kan je de lijst met thema’s van de verschillende postrondes vinden. Toen ik me had aangemeld voelde ik me meteen al aangetrokken tot dit onderwerp. Op zoek naar inspiratie voor het eerste thema (Paradijs) vond ik daardoor automatisch al materiaal dat ik voor deze ronde wilde gebruiken. Onder andere de envelop die je op de foto hierboven kan zien. Die envelop zat in een oude set briefpapier. Ik maakte er een collage van. Daarbij schoot een gedicht van Marc Razon door mijn gedacht. Die schreef ik met behulp van de typemachine op de collage.
Daarna maakte ik nog meer collages. Waaronder de collage hierboven. Omdat ik een grappig detail wilde behouden, besloot ik niet alles vast te plakken. Op het onderstaande korte filmpje kan je zien waarom.
Bij het woord contactadvertentie dacht ik ook meteen aan het advertentiespel. Ik stopte een aantal kaartjes uit het spel in deze zelfgemaakte envelop. Om de volgorde van de gekleurde kaartjes duidelijk te maken, zonder er spelregels voor uit te schrijven, plakte ik ronde stickers op de voorkant van de envelop. De kleuren van de stickers komen overeen met de kleuren van de kaartjes.
Aan de binnenkant van deze envelop verwerkte ik opnieuw het citaat van Rumi. Als je de envelop opent zie je de kaartjes uit het advertentiespel. En als je de kaartjes uit de envelop haalt, word je verrast door een stempelafdruk van een naakte man. Misschien zullen sommige lezers de man zelfs wel herkennen, ha ha! Daar komen we in een anders blog op terug.
Deze onderdelen van het poststuk zijn ontstaan uit mijn zoektocht naar aanleiding van dit thema. De drie items die in de schrijfoproep werden genoemd heb ik met behulp van mijn typemachine geschreven. De eerste opdracht verwerkte ik in een foto van een luciferdoosje. De foto vond ik in een magazine en verstevigde ik met karton. Op het volgende korte filmpje zie je dat je de afbeelding ook open kan schuiven:
Met een paperclip bevestigde ik de tekst voor de opdracht aan ‘de lucifers’.
De hele maand juni dacht ik na over die eerste opdracht. Maar kon geen openingszin verzinnen waarmee iemand mijn hart zou veroveren. Ook hier zit de aantrekkingskracht voor mij grotendeels in het mysterie. In het verlangen en verheugen. Daarom schreef ik:
Met die stiltes tussen de woorden kan je mijn hart veroveren. Hoe je naar me kijkt nog voordat je je allereerste woorden uitspreekt, de passie die achter je woorden en zinnen zit, de tijd die je neemt om je woorden te kiezen, de stilte die je er durft te laten zijn en niet hoeft op te vullen. Brieven die eerst mogen reizen en me uitdagen, laten verlangen en verheugen.
En andersom.
Het poststuk is inmiddels bij ‘Paperique’. Aan haar werd ik deze ronde gekoppeld. En precies nu ik dit schrijf, valt haar kunstbrief bij mij op de mat! Spannend!
Ben je nieuwsgierig naar de kunstbrieven van de andere zusters? Volg Zusterhood op Instagram of hou de Zusterhood-website in de gaten!
Liefdesoproepen uit vervlogen tijden
Toen kranten halverwege de negentiende eeuw een steeds groter bereik kregen, gingen lezers oproepen en contactadvertenties plaatsen. Auteur Mark Traa las deze berichtjes en raakte geïntrigeerd door de korte en bondige verhaaltjes die soms op poëzie lijken, maar ook stemmen uit het verleden laten weerklinken. Soms hartverscheurend, dan weer raadselachtig. Een vrouw smeekt haar man, weggelopen van huis, om terug te komen. Een andere vrouw meldt de ring te hebben ontvangen, en vergeeft het hem. Een boerenzoon met kapitaal is op zoek naar een boerendochter met kapitaal. En: ‘Kees kom terug. Stien koopt geen fiets.’ In deze kleine geschiedenissen komen mensen uit het verleden weer tot leven. Als je eenmaal in de verzameling liefdesoproepen – uit de periode 1860-1940 – begint te lezen, kun je er niet meer mee ophouden.
Kan je niet genoeg krijgen van contactadvertenties? Dan is dit boek van Mark Traa wel iets voor jou! Je kan het boek bijvoorbeeld bij Bol.com bestellen. Of volg ‘Liefde van toen’ op Instagram.
Zuster worden
Wil je aan (één van) de volgende rondes van Zusterhood meedoen? Dat kan! Je kunt je het hele jaar door inschrijven. En wil je meedoen aan een specifieke ronde? Zorg dan dat je je inschrijft voordat de koppels gemaakt worden en de schrijfoproepen verstuurd worden. Dit is altijd op de 1e dag van de maand.
Lieve groetjes,
Nienke
Paperique said:
Leuk om nu je uitleg erbij te lezen, Nienke. Ik heb de brief heel vaak bekeken. Vooral omdat je de opdrachten zo goed kent, zie je steeds nieuwe dingen.
Groet, Zuster Paperique
postfabriek said:
Fijne reactie, Zuster! Thanks!
Lieve groet van je Zuster! 🙂
Esther said:
Wat toevallig zat me laatst nog af te vragen of er binnenkort weer een blogje over de zusterhood zou komen en tadaa… daar is die dan weer.
Super leuk weer om te lezen en te zien. Ben nu al weer nieuwsgierig naar de volgende! (als die er nog komt :p weet namelijk niet tot wanneer dit doorgaat en of je zin hebt om alles te bloggen)
postfabriek said:
Grappig hoe dat werkt, he? Doet me goed om te lezen dat je er naar uitkijkt, Esther! Weet niet of ik uiteindelijk over elke ronde een blog zal schrijven, maar er komt er vast nog één!
Hartelijke groet,
Nienke
José said:
O, wow… Ik vind dit echt zo waanzinnig leuk, mooi ! Heerlijk leesvoer ook.
( en ik vind het ook wel jammer dat contactadvertenties verdwijnen, ik heb het altijd leuk gevonden om te lezen met wat voor wervende tekst mensen zichzelf aanprijzen of wat zij dan zoal zoeken… )
postfabriek said:
Dankjewel voor je fijne complimenten, José!
En ja, na deze postronde zoek ik ook automatisch naar deze advertenties in de krant! Heel jammer dat ze lijken te verdwijnen. Het is soms net poezie! Misschien kunnen we er zelf af en toe één plaatsen? 😉
Pingback: Gastblog: De contactadvertentie in een kunstbrief - Postfabriek
Pingback: Zusterhood 2019 - Postfabriek